Warcon 2012 Report *3rd*

Warcon 2012 report, previously posted on the Old School forum. Like with my last long posts, I didn't bother to translate this or fix the images properly. It's a little harder to edit the pictures when I only have restricted access to the blog. Hopefully this will be enjoyable anyway :)


Under torsdagen innan warcon hade jag flyttat ihop med min respektive, och det var en del flyttdamm på tapeten. Turligt nog föll alla bitar på acceptabel plats i tid, så vid halv elva på lördagsmorgonen stod jag vid Marklandsgatan för att bli hämtad av Göttebilen och rulla till Varberg. Göttebilen var Max (Balderuse), Honka (Goebblins), Kalle (egget) och jag, och vi hade ingen idé eller inga planer om hur länge vi skulle stanna på konventet. Som halvgardering hade jag med mig en sovsäck, men fick på detta utstå spe om att jag var för väl förberedd. På plats på Marklandsgatan mötte jag götte-Nilsson (GaJol) som i sista stund hade valt att strunta i att vara kattvakt och istället joina Göttebilen för att spela en svartvit kontroll-combo med bängballa Skull of Orm (bra tech med Su-Chi, Animate Dead och Diamond Valley). Vi gick in i Honka och resten av gänget som hade köpt på sig någon hipp "energidryck" vid namn Monster Rehab. Det var grönt te och ingen kolsyra, och kändes onyttigt på ett nyttigt sätt. Vi bärsar på, åkter bil, hittar siten, och jag går upp för att hänga med rävarna medan resten av Göttebilen letar rätt på ett lokalt systembolag. Lånar under mutter ut lite plains och grejer till folk (som jag faktiskt fick tillbaka smidigt direkt efter turneringen, mycket tacksamt efter min tidigare dålig erfarenhet av att få tillbaka bilder jag lånar ut), och sitter sedan och myser lite med Åland som hade kommit till siten oändligt tidigt på morgonen då tågen var otacksamma. Viktor (Old School) och andra goa gubbar trillar in, så efter lite strul med DCI-reporter (alla som spelar har inte DCI-nummer) är vi beredda att flippa Chaos Orbs och vinna på Millstone.



Pregame-tech. Jhovalking hittar inte de Twiddle han behöver, men 4-off Bird is the word.

Match 1, mot Eureka! (Johvalking)
En timme eller så sent drar match ett igång, och min motståndare är ett mysmonster som lirar mysmonster. Vi drar lite anekdoter om Oslo där Michael bor och jag skall flytta i september och skrockar förnöjt. Mina två maindeckade dust to dust köper mycket tid första duellen, då de lyckas plocka diverse on-color moxar och en Koloss som spelades av en mana drain. Vi byter lite hot mot removals i några rundor, och jag bjuds på chans att gå av, med Land's Edge på hand och 2 Land Tax i spel, om jag lyckas paja ett av mina länder med min Chaos Orb. Dålig rutin på flippandet ger en miss, men när jag en runda senare resolvar Blood Moon tvingas Michael skopa. Hans lotus och gröna mox var borta, och fåglar boltade, och hans manabas bjöd inte på basicländer. Lätt spel. Jag brädar ut lite dritt och min Chaos Orb då jag inte verkar kunna lita på den, in med Shahrazad och fler månar. Michael håller fanan högt i början, och jag är skrämmade medveten om att en eureka kan innebära 25 i mig på rot. Spelar en Serra som blir mana drainad och ger Johvalking en koloss. Jag har plogen så Michael träffar 29 liv, men kan följa upp med Shahrazad med en lek som innehåller alla mina boltar, Land Tax och Land's Edge. Subgamet går rätt snabbt, och Shahrazad ger 14 i skada för två vita. I maingamet lyckas jag sedan resolva ett par Thunder Spirits och bolta bort en Clone, och mina flygare går hela vägen. Michaels hand efter han losade var typ Nicol Bolas, Colossus of Sardia, Concordant Crossroads, kontring och något mer. En Eureka hade varit rätt tung där, men de rödvita valde att vinna innan det.



Max försöker göra japanskt pimp av sig själv. Resultatet talar för sig själv.

Match 2, mot MonoBlått (Balderuse)
Max är förare i Göttebilen, och min nya granne efter veckans flytt, så för att slippa ta en promenad hem under morgondagen känner jag att jag borde hålla späksnacket på en timid nivå. Detta går mediokert, och lagom in till pile-shufflingen har vi ifrågasatt varandras lekar, syften med existens, sexuella preferenser, och hur våra motståndare kunde haft sån otur att de kunde förlora mot en n00b. Inte helt lätt med Göteborgs späkarmeta. Max spelar monoblått med en stadig samling Time Elementals och Old Man of the Sea som kontrollerar spelet om han inte hinner tura in en snabb vinst med Serendib. Hans Flood plockar bara mina knektar, men jag anar en större samling Control Magic och Clones. I första kan jag i princip aldrig med gott samvete lägga Serra Angel då jag blir helt överkörd på Control Magic. Geddon gör saken biff i första, och efter bräda kan jag ta in en massa blastar. Han verkar inte spela mycket Power Sink, så jag kan ofta forca igenom mina relevanta spells efter att ha betat kontringar. Geddon, Dust to Dust och Blastar är hus, och det hela går ganska smärtfritt även om det inte är en helt självklar matchup.


Honka ser ut att spela monosvart. Nerd Thugz!

Match 3, mot The Deck (Aginamist)
Åland gjorde sin premiär i formatet någon månad tidigare under Gråberget Champs, och har sedan dess grävt upp 30k i vinnarkort för att bygga en riktigt stark kontroll-lek. Hörde efteråt att han saknade en Mana Drain och Time Walk, men 8 power och libban fuskade iaf bland hans 60. Med inf matcher spelade mot the Deck, maindeckade brädkort som Blood Moon och två Dust to Dust, samt med en bräda som täcker 7-8 slots specifikt mot leken vill jag ge mig en matchup på nästan 60% (iaf så länge jag inte möter Kalle, som vet exakt hur man spelar mot min lek). Aktiverad Mirror Universe är ofta game, men jag har iaf 8 svar mot den post-bräda. Första går inte så tacksamt, mycket då Åland spelar ett flertal Fellwar Stone som lätt går runt Blood Moon och Geddon. Han får resolvat både Mind Twist och Mirror Universe (då jag av någon anledning fick för mig att han inte lirade svart och inte pajade hans svarta mox). I andra mullade vi båda till fem, och min lek mullar ganska generöst med Land Tax och Wind's of Change, medan hans inte gav honom Ancestral innan jag hade Blast. Sista duellen bjöd på lite fuskande fram och tillbaka, tills Åland spelade en matchavgörande Mind Twist. Han låg på typ 12, tog två i hullet av City of Brass för att spela twist på min hand på 4 bilder. Jag svarade med att slänga de tre länder jag hade i huvudet på honom (tror att sista bilden var en blast), och på min runda kunde jag topdecka en bolt och slå in det sista med min ensamma White Knight. Ytterst rättvist, och jag satte mig tacksamt på 3-0.


Kalle förlorar match 4 genom att vara dålig på magic, och missar således top4 på tiebreakers. Mycket sällsynt att inte se honom i slutspelet.

Match 4, mot The Burn Deck (elof_the_mighty)
Elof är en tuff motståndare som precis missade top8 på n00bcon efter en hejdundrande niondeplats. Som ensamma på 3-0 behöver vi dock inte oroa oss för en tuff match här, utan drawar lungt in i top4 och snubblar iväg för att dricka bärs i solen. Lätt spel.

Semi, mot The Deck (Aginamist)
Första matchen ser ut att gå till min fördel när Åland mullar till fem och jag har en fruktansvärt stabil hand med typ Mox+Land Tax+Libba och ett gäng removal. Känns svårt att förlora med även om Åland skulle mullat in i ancestral. Åland visar sig dock var en snäppet bättre spelare än mig när hans runda ett är City of Brass, Black Lotus, Timetwister. Åland mullar till 8, och min nya hand är i sammanhanget syfteslös. Han bränner ut mig med två fireballs en bit in i lategame. I andra får jag ner honom på sju innan han väljer att gå upp till 26 med Mirror Universe (plogad Serra och Thunder Spirit). Får ner honom på fem innan han lyckas resolva en avgörande recall efter Fireball och något power. Känns tungt att hugga 38 i någon utan att denne förlorar. Ett intressant scenario var när Ålands bräde någon gång i lategame enbart bestod av alla fem moxarna och Black Lotus. Ibland gör geddon för lite. Cementerade här uppfattningen om att Fellwar Stone är hur bra som helst mox Tax Edge. Går runt geddon och Blood Moon, och ger vit mana till plogar och disenchants så man kan komma ur lås.


Warcons konventshaj, och någon lyckligs framtida brädkort.

Förlust alltså, och ingen haj till mig idag heller. Den andra semin gick mellan Elof och Honkas monoBlack. Honka var en av fyra spelare på 2-1-1 (med Kalle, Viktor och GaJol), men då hans förlust var enbart mot elof blev det han som drog längsta strået. Honkas lek har en del fuffens för sig mot the Deck, främst i hans fulla playsets med både Underworld Dreams och Sinkhole i maindeck. Elof valde dock att ta hem det även i semin och var vidare till final mot Åland.



Intensiv kontroll-mirror i finalen.

Finalen mellan de två kontrollhjältarna var ovanligt intensiv (mer så än den 2.5 timmar utdragna kvartsfinalen mellan Dan och Schram på BSK 2011 iaf). Så som jag minns det slutade det ungerfär med att i den tredje och avgörande duellen satt båda kring 10 liv med aktiva Disrupting Scepter och var i någon märklig form av topdecking mode. I ett avgörande skede glömde Åland att aktivera sin scepter en runda, så elof kunde ha kvar ett kort på handen efter varje aktiverad scepter, vilket gjorde att han hade en kontring till Ålands annars avgörande fireball (som dessutom gjorde att han inte kunde aktivera sceptern den rundan heller). Elof kunde i sin runda aktivera sin scepter för att ta Ålands sista bild (en Counterspell), lägga Recall efter Time Walk och Fireball, ta en extra runda och där lägga eldbollen för lethal. Well played, good game, och grattis till loffe.



Sån! Jävla! TUUUUUUUUR!!!

Jag och loffe följde upp med att spela eternalkungen-kvalet i legacyn där jag promt slog ut honom i semin för att sedan själv bli överkörd av en innovativ combolek i finalen. Jag och loffe splittade några hundra som vi vann, drack mer bärs, och Elof erbjöds sig att upplåta sovplats till hela Göttebilen.


Nerd Thugz! Fuck tha Police!

Någon kubdraft senare var jag, Kalle och Honka vilse i natten i Varberg när resten av Göttebilen hade åkt hem till elof med densamme. Varbergsnatten behandlade oss väl, och någon timme senare sov vi på luftmadrasser och golv hemma hos den nya Sharken. Morgonen därpå började kring klockan ett, och efter bakfyllehistorier och techande var vi på väg hem. Hemresan innehöll, utöver det obligatoriska späksnacket och mat på burger king, en horribelt obehaglig historia av GaJol om när en polare till honom råkade sätta sig på en pinne. Jag kan inte göra den ohörd själv, men jag väljer ändå att inte dra den här.


GaJol dagen-efter techar.

Avslutningsvis var det ett gott konvent med en go turnering, och jag ser som alltid fram emot nästa chans att träffa alla goa gubbar. Extra tack till Viktor som styrde upp allt och fixade pokal och haj.


Tummen upp till dig, Bro!

Kommentarer